Bumperkleef filmposter bevat een bijzonderheid

Op deze blog wordt al jarenlang het gebruik van kentekens in reclames besproken. Deze productplacements bevatten soms bijzondere creaties qua kentekenplaten, die op deze plek veelvuldig voorzien worden van een kenteken factcheck. In andere bewegende beelden worden echter ook veel kentekens getoond: televisie series en films. Via diverse kanalen word ik hierover getipt met opvallende missers. Op donderdag 31 oktober 2019 gaat een nieuwe Nederlandse film in roulatie: Bumperkleef. Vooral de filmposter trok de aandacht.

Filmposter Bumperkleef

In de nieuwste spannende film aka polderhorror van regisseur Lodewijk Crijns spelen Jeroen Spitzenberger en Anniek Pheifer een gezin onderweg naar familiebezoek blijft bumperkleven achter een wit busje. De bestuurder van dit busje is hier niet van gediend en draait de rollen om. Wat volgt is een thriller.

Op de filmposter van Bumperkleef wordt een opvallende typografie gebruikt. Het is namelijk bij mijn weten voor het eerst dat het lettertype van de Nederlandse GAIK kentekens wordt gebruikt voor filmdoeleinden.

Filmposter Bumperkleef

Het woord Bumperkleef is natuurlijk te lang voor de standaard Nederlandse kentekenplaten, maar in een digitale omgeving kan alles:

Digitale kentekenplaat Bumperkleef

In de korte voor deze film komen al diverse kentekens voor (In de lange trailer nog meer…)

In de korte trailer zie je duidelijk het kenteken van het witte busje, maar ook van een gepasseerde oplegger. Goed in beeld is het merklogo van witte busje in beeld, terwijl er een ogenschijnlijk echt kenteken wordt gebruikt. Dit kenteken behoort in het echie toe aan een Mercedes Sprinter:

De Volvo van het gezin komt ook goed in beeld in de trailer. De auto en kenteken lijken in dit geval wel echt bij elkaar te horen:

Kentekengebruik in TV series en films

Voor commercials heeft het wel degelijk nut om de juiste kentekens te gebruiken. Jaren geleden is dit al eens bewezen door een analyse van gespotte kentekens in populairste kentekenapp van Nederland .

In Nederlandse series en films worden natuurlijk ook veel Nederlandse kentekens getoond. Aangezien dit altijd overduidelijk om fictionele zaken gaat, komt het kentekengebruik sporadisch voor op deze blog. Zo heb ik in 2010 als eerbetoon voor de film Amsterdamned ooit een bloemlezing van diverse kentekenplaten uit die film gemaakt.

Toch kan het in TV-programma’s of TV series nut hebben om goede kentekens te tonen, zo is ooit gebleken uit een vergelijk tussen de Jeep van Yvon Jaspers in Boer zoekt vrouw en de Volkswagen in de serie Divorce.

Toch blijkt uit recente jaren dat het juist gebruiken van fictieve kentekens in series ook nog best lastig kan zijn. Zo maakte de Amerikaanse serie Homeland er ooit een zooitje van qua Nederlands ogende kentekens.

Screenshot en tekst gemaakt door Erik Luyten

Ook in de internationale serie The Missing ging het niet helemaal goed met het verzinnen van Nederlandse kentekens. Zo maakte Wouter de Bruijn de volgende screenshot uit seizoen 3 van deze serie die zich grotendeels in Amsterdam afspeelt.

Rare kentekens zijn echter niet alleen voorbehouden aan buitenlandse series. In de serie Stanley H. zat in de eerste aflevering een aantal kentekenmissers.

Is dit allemaal erg? Wat mij betreft niet. Het is alleen leuk voer voor nicheblogs šŸ˜‰

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *