Kentekenjacht.nl – Gamification van kentekens part 1

Kentekens… alledag zie ik ze overal om mij heen, zowel in reallife als in datastromen.  Ik heb al eerder betoogd dat het Nederlandse kentekens eigenlijk een hele slimme shortcode is voor het chassisnummer.  Zo zijn er miljoenen unieke kentekencombinaties gemaakt en zullen er nog vele volgen.

Spelen met kentekens beperkte zich totnutoe tot het opvragen van voertuiginfo van exotische auto’s of door grappige woorden/zinnen te maken als fileverdrijf. Het Nederlandse bedrijf UnitedGames heeft in samenwerking met Autotrader (aldus de footer van de site) echter een nieuw spel ontwikkeld rondom gamification van kentekens: KentekenJacht

KentekenJacht

Bij kentekenjacht is het de bedoeling dat deelnemers allerlei kentekens intikken. Op elk kenteken in het systeem die nog niet eerder geraadpleegd is, zit een Kluts. Een wat? Een kluts. Volgens de uitleg is een kluts vergelijkbaar met een ridder en is het de bedoeling dat je ‘m van zijn stalen ros verslaat.

Dat verslaan gebeurt op basis van een vergelijk tussen je eigen strengths en de strengths van de kluts. Aangezien ik wel wilde zien hoe dat verloopt, heb ik een account gemaakt (in ranglijst zichtbaar als kentekencheck) en een hoop kentekens geprobeerd en heel klutsen gezien en achievements gewonnen.

Forse kluts
Deel van mijn achievements

Veelal moest ik mijn verlies nemen en op zoek naar een volgende tegenstander.

Opvallend is wel dat de game volgens mij nog  niet helemaal klaar is. Kentekenjacht kan namelijk zowel gespeeld worden online via een website als via een app op het iOS-platform. Het is me al opgevallen dat de site op Safari op mijn ipad zich anders gedraagd als in firefox beta of ie9 op mijn laptop. Ook zijn hier en daar nog spellingsfouten, zoals Kentekenecollectie in het menu. Daarnaast staan niet alle linkjes nog goed, bijvoorbeeld naar het twitter account van kentekenjacht. Ook snap ik nog niet hoe ik mijn eigen strengths kan vergroten, want ik blijf op hetzelfde niveau (groei wel in levels) en kan vooralsnog geen zwaarden scoren….

Kraken van kenteken strengths?

Natuurlijk heb ik even gekeken of er een traceerbare logica achter de ingevoerde kentekens wordt gebruikt. Vooralsnog is het me opgevallen dat alle mogelijke kentekens wel ingevoerd kunnen worden, ook van bromfietsen, bedrijfswagens, caravans, etc. Opvolgende nummerreeksen hebben duidelijk verschillende strengths. De achterliggende voertuiginformatie speelt volgens mij geen rol. Vergelijkbare auto’s (diesel Citroen c4 picasso) hadden hele verschillende strengths. Geblokkeerde kentekencombinaties, zoals NSB worden keurig afgevangen. Te nieuwe kentekens worden echter als niet gevonden beschouwd. Reeds geexporteerd voertuig was wel bevraagbaar. Ik denk daarom dat de makers op de achtergrond alle mogelijke kentekencombinaties vooraf hebben bepaald en voorzien van de juiste strengths and damages. Het is nog even de vraag of dit randomized is gebeurd of toch met enige logica…

Gamification kentekens en voertuiginformatie, mijn eigen idee

Toevalligerwijs heb ik een aantal maanden een conceptje geschreven, waarbij het spelen met kentekens en de achterliggende voertuiginformatie de basis was voor een game met awards. Aangezien ik geen gamedesigner ben, maar slechts  een bedenker van concepten, is het idee nog niet verder uitgevoerd. Mochten er partijen zijn die met mij hierover eens van gedachten willen wisselen dan moeten ze maar even contact opnemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *